maanantai 11. joulukuuta 2017

Tarinoita alkuillasta. Pizzat vai talon ruoka. Riihimäen keskusvankilan lättyjen paisto ja ruuan teko avolla.

Oli ruoka keräsivät pizzan tilaajia ruuan tilalle en tilannut kysyivät kyllä minultakin. Mutta ei rahani anna periksi mihinkään ylimääräiseen ja kun talossa oli hyvä lihaperunasoselaatikko ruokana. Kyllähän pizza olisi toki maistunut mutta ei tosiaan ole mihinkään ylimääräiseen nyt varaa kun laskuja on paljon pystyssä. On lukijoita aika vähän tälle päivälle tilastoissa pitäisi saada tilastot kasvamaan eli käyntejä enemmän tällekkin päivälle. Kun keksisi mielekästä kerrottavaa jänniä juttuja.

Riihimäen keskusvankilassa tein avolla usein lättyjä. Oli minulla aina lättyaineet valmiina. Sai siellä koko kongi lättyjä  kun niitä vinon pinon paistoin. Keittiöltä tuli tavaraa minulle kerran muistaakseni paistoin ison peruna makkara munakkaan ja viimeinen kananmuna oli mätä eli koko satsi suoraan roskiin. Jotain tämmöistä muistelen tapahtuneen sen jälkeen kyllä rikottiin kananmunat ekaksi kuppiin ja siitä pannulle. Harvaseilta paistoin lättyjä avolla oli niitä mukava popsia kongilla.
Kaakaotkin tein itse maitojauheesta sokerista ja Van houten kaakaosta sekoittamalla ne keskenään. Tuli siitä ihan makaota ei tarvinnut se edes maitoa kaikki oli samassa paketissa. Ja säästin hyvä rahat talossa oli makao kallista minä tein sitä omat makaot.

Muutenkin olin poka kundeja aina oli väliostoillekin rahaa kun poltin vähän ja oli keittiölle päät auki kundit kantoivat minulle tavaraa sieltä. Toisilla meni röökiin paljon rahaa kun polttivat paljon ja kahvi oli kallista nessi kahvia juotiin enimmäkseen ja minä tekemääni makaota.

Oli minulla aina keksejä ja suklaatakin pitkälle ostoista. Joskus toki tuli suklaalevy syötyä kerralla kun himotti niin paljon mässätä.  Oli hyvä kun oli keittiölle pää auki sain aina  tavaraa sieltä putsareiden toimiessa kuskina. Hesarin sain monella tuomiolla ekana ilmaiseksi kirjastosta kun oli sinnekkin hyvät suhteet kirjaston työntekijä vankeihin. Oli Maroksen Jussi ja yksi opettajan tappaja nuori kaveri kirjastossa töissä Riksussa en nyt muista nuoren kaverin nimeä opettajansa kumminkin oli lapiolla tappanut koulussa kuulemma. Oli hyvistä suhteista aina hyötyä taloissa en tehnyt itseäni tykö mutta kai semmoinen olin että kavereita sain helposti. Ja minuun halusivat monet nimimiehet tutustua taloissa ja siksi kun Kenkä Keravana tunsivat minut.On ikävä sitä aikaa ,oli se parasta aikaa elämästäni kun oli paljon minulla kavereita silloin ja elimme kurissa ja herran nuhteessa taloissa siitä pidimme huolen. Kyllä linan elämä voitti siviilin kun kusipäänä sai melkein kulkea dokata ja remuta en ollut tutuissani kusipää mutta ehkä toisten mielestä. Olihan minulla aina pallo ja pullo kassit kun kentälle menimme porukan kanssa jäi pahan teot pois kun kentillä viihdyimme pelaten ja pikkasen maistellessa viiniä. Oli varmaan monet mielissään kun vedin kulmiltakin porukan mukaani kentille. Innostui pojat lähtemään kentälle kun minulla viinikassi oli mukanani. Kyllä me pelattiinkin monesti koko päivä ei tullut siinä edes jurriin kun peli oli tärkeämpi kun ryyppy.

Ei kommentteja:

Alfa ja Omega

Pia kehui minua mukavaksi kaveriksi, oliko sitten tosissaan en tiedä sitä. Kyllähän hoitajat kehuu potilaita.

 Mukavalta se kuulostaa kehuja saada. Mukava se on Pia hoitajakin se mitä olen sitä oppinut tuntemaan. Onhan tässä talossakin vaikea töissä ...