maanantai 6. joulukuuta 2021

Illalla katsoimme kaverin kanssa maailman vaarallisimmat vankilat ohjelmaa. Minulle oli suomen vaarallisimmat vangit Riihimäen Keskusvankilassakin parhaita kavereita.

Olin Kenkä Keravana tunnettu Riihimäen Keskusvankilassa oli minulla talon fudis pallo itselläni, tiesivät pojat että tulin joka ulkoiluun palloni kanssa kesät talvet pelasimme fudista pihalla. Katsoimme T.potilaan kanssa eilen illasta telkasta maailman vaarallisimmista vankiloista ohjelmaa. Ei ollut siinä suomen vankiloista juttua oli minulle pahimmat murhamiehet parhaita kaverelita. Kahdeksan surmanluodin Tauno Pasanenkin kenestä suuri taiteilija Mikko Niskanen teki elokuvankin ampui Tane neljä poliisia Pihtiputaalla. Vaimonsa muuutti Riihimäelle päästäkseen Taunoa tapaamaan helpommin. Tauno pääsi neljästä ellinkautisesta Presidentin amahduksella siviiliin ja tappoi se vaimonsa. Näin puhuivat pikkulinnut Tauno oli riksussa Sakki kaverini pidimme Taunosta hyvää huolta Riksussa. Olihan siellä myös Kiduttaja Pullinen miehineen vedin kahdelle pullisen jengin kaverille korisryhmää olin vankiohjaajan tittelillä oli prustettava minun A ja B ryhmät kun oli niin suosittu ryhmäni ja jengiä tuli ryhmääni niin paljon. Ei jäänyt pamput edes vahtimaan meitä kun tiesivät ne minun kuria pitävän. Pulilsen Jallu ei ollut korisryhmässäni.Jallun kanssa nostelimme punttia pihalla oli Jallu ihan rento tyyppi. Olihan Riihimäen Keskusvankilassa muitakin kovan luokan konnia. Myllylä oli pajalla samaan aikaan hommissa ampui sekin Eversti Teppo J. Suonperän. Yksi tyyppi löi jonkun muijan minkkitarhan myllyn läpi ja syötti kuulemma minkeille. Näin kuulin jostain puhuttavan. Oli Riihimäellä aika monta elinkautisvankia oli ne rentoja tyyppejä. Passittivat minun 17 vuotiaana Huittisten varavankilaan kuulemma johtajan mukaan lain vastasesti, tuli se siellä matkaselliin juttelemaan kanssani. Sanoi se että saan olla siellä sen aikaan kun saavat he kuljetukset minulle joulujen ja uuden vuoden jälkeen. Tutustuin siellä myös mukavaan kaveriin Hurriganes Henry Remu Aaltoseen. Puhumme Remun kanssa paljon ja nopeasti mutta Huittisissa oli yksi skönäri kuuntelimme sen juttuja. Olenhan kuuntelemalla oppinut siksi voin nytkin puhua viisaitakin asioita. Olen linnoissa ollut aika hiljasenkin miehen maineessa mutta olen tottunut puhumaan nopeasti venkuloiden kanssa kun ne eivät mitään typeryksiä olleet ja meni jakeluun juttuni porukoille. Ei tarvinnut vääntää juttuja porukoille rautalangasta niin sanotusti meni aina juttuni laakista perille. Sisäpiiriini pääsi hyvällä käytöksellä niin vankitovereita kohtaan kun pammppujakin kohtaan. Onhan nykyään suomen varmaan yksi riskeimpiä pamppuja serkkuni Esan poika nelinkertanen suomen mestari kiekonheitossa, mikä oli minunkin lajini nuorena. Kenttäkoplan kaveri Olympia kaveri puntilta Keijo Tahvanainen sanoi että olisi serkun poika Mikko Kyyrö tullut joskus kakkoseksi puntilla MM. kisoissa ikämiehissä. Olin Mikon kanssa samaan aikaan nostelemassa Keravan City salilla kyllä oli tommoisen sukulaisen kanssa nostellessa minullakin rauta kevyttä.Toki olin kerran aamusta salilla puhuin Mikon juuri kuollleesta hienosta miehestä isoisästään Oiva Kyyröstä tuli minulle kyynel silmääni muistellessa Oivaa. Sanoin että voin saada kohta sydänkokhtauksen kun olin niin väsynyt kun piriporukka oli pitänyt minua hereillä. Mutta rauta nousi ja mono vieläkin paremmin kun treenaan muutakin kun punttia. Tuli vielä tässä mieleeni kun urani aloitin 17 vuotiaana Keravan nuorisovankilass.Antoi talousmestari Vakkila poikieni varastaa housun kauluksen alla keittilöltä tullessamme. Eihän nyt nuoret kaverit ihan vanikalla iltaa pärjännyt. Vakkila varmaan tiesi että pojilla oli makkaraa kauluksen alla. No kuma vaan kun meni vuosia asiasta olin huonossa hapessa krapuloissani kävelin keravalla nälissäni janoissani rahattomana, tulikin vanha mies vastaan minua oli se vartija Vakkila heilutteli se 500 markan seteliä minulle olisi se sen minulle antanut huusin Vakkilalle että pane rahasi taskuun muistan kun annoit Keravan nuorisovankilassa poikien tuoda varastamiaan makkaroita kongille. Vakkila katseli minua pitkään ihmetellen kun ei minulle raha kelvannut. Onhan noita juttuja linnojeni ajoilta. Hyvä juttu oli Mustalais Hemmin ja Tenkulan Vesan ja yhden liinatukan kenen nimeä en muista koskaan kuulleeni poikien hatkaus yritys jäivät ne maalaamon katolta kiinni. Minä jos olisin lähtenyt kotootani olisimme menneet alaportista ulos Pamppu nippuun vartio koppiin ja siitä sen auto alle ja sillä hatkaan. Pojat olivat vaan juuri silloin sopineet lähtevänsä viilasimme vielä silloin lukkoa kun olivat pamput jo lähdössä kierrolle. Sulkemaan osastoa eli tuli vähän kiire meille harmittaa vieläkin kun en lähtenyt poikien mukaan olisihan siinä mainetta saanut linnoissa kun ei Riihimäen Keskusvankilasta ole monetkaan karanneet kerroksilta. No oli pojilla ennen hatkayritystään riksusta 30 kiloa rautaa käsissä ja jaloissaan odottivat he aamua matkasellissä ollesamme, pajalle pääsyä niittejen poistoon raudoistaan. Olivat oikein niitaneet raudat poikiin. Edellisten hatkausyritysten johdosta. Olen kirjoitellut hurjistakin touhuistani kuinka aseeseen tarttuessani en varo enkä pelkää ketään.Enhän muutenkaan pelkää mitään muuta kun ihmisiä. Ovat ne petoja myös toinen toisilleen pahimpia petoja.

Ei kommentteja:

Alfa ja Omega

On kohta ruoka meillä katsotaan mitä tulee meille. Lääkintä helikopteri tulee telkasta.

Tulisi hyvää ruokaa kun on nälkäkin minulla vähän. On vähän kipu hellittänyt kropastani polvi ja selkä kipuni helpottanut. Hyvä niin alkaa k...