lauantai 9. syyskuuta 2023

Kyllä tämä on touhua tässä Samarian talossa. Kello 23.15 löi taas palohälyttimet hälyttämään heräsin piippaukseen oli se kuukauteen jo kolmas kerta tässä talossa.

Juoksin taas talon läpi herätessäni piippaukseen, se ei lyönyt vielä kaikkia hälyttimiä päälle mutta kyllä kovaan piippaukseen heräsin. Loppui piippaus siihen eli löi vissiin suomen romani hälyttimet pois päältä. Oli ohjaaja tänä yönä paikalla talossa, ei ole yleensä yöpäivystystä ei edes puhelimella saanut henkilökuntaa kiinni viimeksi, kun löi se kaikki palokellot päälle. Sain silloin porukan pikana ulos yksi rullaattori kaveri vaati vähän ärähdystä että se tajusi lähteä ulos. Soitin palokunnan paikalle niin kun kuuluu tehdä. No ne eivät tehneet mitään muuta kun ottivat vaan hälyttimen akusta piuhan irti että saivat hälytyksen loppumaan. Sanoin jo viikko sitten että on talossa varmaan oikosulku kun piippasi silloin jo hälytys ja toinen romani mies löi silloinkin vaan koodilla hälyttimet poikki. Saivat silloin sähkömiehen taloon ja löysi se oikosulun yhdestä lampusta, eli olin taas ihan oikeassa niin kun monesti muulloinkin. Minua pitäisi vaan porukan uskoa niin monesta tilanteesta voisivat pelastua. No meni yö huonosti hälytyksen jälkeen kun koko ajan mietin vaan jos lehahtaa talossa ja hälyttimet eivät ole päälle. Enhän nyt itsestäni niin välitä mutta miten ehdin saada nämä vaivasetkin ulos tilanteen tullessa. Tämmöinen torppa palaa kun taula jos saa se tulta alle. Saivat hälytin korjaajan ekalla kertaa taloomme huomasi se että oli hälyttimet johdot revittty irti tupakkahuoneen hälyttimestä. Minä sille myös sanoin kun keittiössä sen kanssa olimme että katso kun roikkuu sielläkin piuhat irti hälyttimestä. No ruuvasi se piuhat kiinni ja minäkin silloin rauhoituin mietin vaan mikä oli kun melkein viikko meni ensimmäisen hälytyksen jälkeen ennenkun sitten löi se kaikki hälyttimet päälle. Kumman kauan oikosulku oli lampussa, oli sieltä johdot kärvähtänyt pahoin. Suomen palokuntaa kyllä todella ihmettelen, lukekaa kielokodon tulipalo tilanne kun silloinkaan ei tehnyt palokunta päivällä mitään kun lamppu kärtsäsi, sanoivat vaan että sanokaa talonmiehelle se on tuttu vika. Käskin kyllä palokuntaa repimään toimiston kattoa auki ja katsomaan mikä kärtsää. Kumma vaan kielokodossa lehahti lukollinen ruokavarasto yöllä. Silloinkin hoidin homman huusin kaikki hereille ja pihalle soitin hälytyskeskukseen ja kerroin tilanteen. Sanoin että tuletteko nyt paikalle, kun minäkin sain hupituomion kaveristani, kun emme saaneet venäläisen kaverini kanssa kaverilleni apua. Kerroin että on minulla kirves työkalupakissani ja jos ette tule menen kirveellä ovesta läpi ja sammutan. Silloin sain palokunnan pikana paikalle ja porasivat lukon ruokavarastosta auki ja sammuttivat. Samoin ohkolan tulipalo vaara, lukekaa miten eivät sielläkään noteeraneet polttajaan mitenkään vaan panivat sekopään polttajan evakkoon toiselle osastolle minun kämppäkaverikseni. Kehui se sytyttäneensä osasto 20 tupakalla ilmanvaihto hormista vissiin. No kaveri pyöri vapaana ja lehautti se osasto 50. Ekalla palolla ei vahtimestari evakuoinut porukkaa vaikka sen käskin niin tehdä. Toiselle palolla koko talo kyllä sitten evakuoitiin. Kumma vaan oli viikon päästä lippu puolessa tangossa oli vahtimestari kuka töpeksi evakuoinnissa kuollut. Lukekaa miten olen ollut useassa tulipalo tilanteessa, yhdelle miehelle vähän liikaakin. Mutta kun olen ollut hengessä aina palomiestä lapsesta asti. Toimin aina vaistoni varassakin ja olen pelastanut muutamia tilanteita. On minulle ihmisen henki niin tärkeä tilanne oli mikä hyvänsä. Mutta minä vaan ihmettelen kun olen oikeassa tämänkin Samarian talon vaara tilanteista pitäisi sen mukaan toimia. Hälyttimiä ei saisi sammuttaa ennen kun on selvä tilanne, ja minäkin tiesin oikosulun varmuudella niin paljon sähkön kanssa toimineena. Koita siinä sitten nukkua jos vaan hälytin sammutetaan, eikä tiedetä varmuudella mikä hälytyksen aiheuttaa. Uskon että on noi hälyttimet melko varma toimisia eivätkä ihan tyhjästä yleensä päälle niitä lyö. Sanoi yksi ettei sitä ääntä kestä, saakeli se pitää semmoista möykkää pitää että kuolleetkin siihen herää. Että kyllä siinä oli puheet, kun tässäkin talossa on asukaskunta mitä on huonojalkaisia monetkin ja vanhempaa kaartia. Enkä sitten tiedä ovatko lääkityksissä porukka. Ja olisihan se ikävä jos lehahtaisi menisi siinä varmaan kaikki ja hirveä härdeli siitä tulisi. On alkutoiminta niin tärkeää alkusammutus on ykkösasia silloin ei pääse tilanne riistäytymään käsistä. No ei nyt maalata pirua seinille minä vaan olen monien tilanteiden mies siksi se on jälkensä jättänyt. Lukekaa putka palo missä selvinpäin jouduin putkaan ja kumma vaan joku tuikkasi tuleen petivehkeensä pidätysellissä. Savua oli talo täynnä minut viimeisenä ulos en edes koputtanut oveen mietin vaan köyliön palot mistä pyttyläiset minulle puhuivat ollessani Huittisten varavankilassa 17 vuotiaana kasvamassa 21 vuotiaiden talossa. Oli se putkapalo rankka juttu lukekaa venkulat ajatuksella asiaa mitä minulle tehtiin.

Ei kommentteja:

Alfa ja Omega

Helvetti kun hakkaa tämän talon vajaapäiset oviaan. Ulko oven lyövät kovaa kiinni, menisi se hiljaisempaakin kiinni.

 Laitatin hoitajan avustuksella cetilar rasvan selkääni. Itse laitatin sen selkääni ja jalkoihin loput nyt onkin rasvani loppunut. Täytyy os...